For Whom The Bell Tolls?


Klämtar klockan för Metallica?  Jag kan inte för mitt liv begripa vad som hänt med de gamla thrashmetal-gigianterna, som gav oss klassiska album som Master Of Puppets och And Justice For All.

Detta inlägg med anledning av att jag nyligen införskaffat senaste släppet Death Magnetic i hopp om att
Hetfield & Co skulle ha tagit sig i kragen efter katastrofalt svaga St Anger,men sanningen att säga är Death Magnetic inte mycket bättre. Eller, jo förresten, den är mycket bättre, inget snack om den saken.
Men jag har högre krav på Metallica än att de ska överträffa en platta som St Anger. Tyvärr verkar det som att det är dags att skruva ner förväntningarna på det här gänget, och bara konstatera att de aldrig kommer nå
80-talsnivån igen.

Vart gick det då snett för Metallica? En populär förklaring många svänger sigmed är att Metallica dog med basisten Cliff Burton, när denne förolyckades under turnén 1986. Jag köper inte den förklaringen. För det första var
Burton inte överdrivet involverad i Metallicas kreativa process, som även i tidiga år huvudsakligen utgjordes av sångaren/gitarristen James Hetfield och trummisen Lars Ulrich. För det andra släppte Metallica sin, enligt mig, bästa platta någonsin - And Justice For All - efter Burtons bortgång, och den plattan följdes upp av bandets försäljningsmässigt största framgång - Metallica, populärt kallad The Black Album.

Gåtan är alltså svårare än så att lösa, men förmodligen är Hetfields alkoholproblem en stor bov i dramat. Det verkar också som att bandet tappat sugen att skriva ny, bra musik, och mest släpper nya plattor för att få en ursäkt att dra ut på turné och spela sina gamla låtar.
Nu har jag inte järnkoll på låtlistorna från de senaste turnéerna, men jag vet att det spelats en hel del från Master of Puppets och Ride The Lightning, bland annat.

Nåja, alla band åldras inte med värdighet. De mest hängivna fansen bryr sig förmodligen mindre än vad jag gör, och konsertbiljetterna säljer slut ändå.
Tycker bara det är förbaskat synd, när man vet vad det här gänget är, eller åtminstonde har varit, kapabla till i studion.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0