Iron Maiden's Gonna Get You - Wherever You Are

Som utlovat, en fördjupning i min relation till världens, enligt mitt tycke, bästa band.


Det var någon gång i slutet av 80-talet - tror det var 1989 eller 1990, som jag stiftade min första bekantskap med Iron Maiden. Grann-grabben hade de flesta plattorna på vinyl, och jag hade fått spela av ett par av dem på kassett. Det var Number of the Beast på ena sidan, och Seventh Son Of A Seventh Son på den andra. Mest spännande tyckte jag Maidens skivomslag var. Stora, snygga motiv, med mumiefiguren Eddie ständigt i centrum.
Musiken var svårare att ta till sig lika omedelbart. Det lät absolut inte dåligt, men det tog ett tag att få grepp om Maidens stil, som var tämligen annorlunda jämfört mot det mesta av den hårdrock jag lyssnade till på den tiden.
Visst hade Maiden sina "hits" - Running Free, Run To The Hills, Can I Play With Madness m.fl som satte sig ganska snabbt, men jag fann större nöje i att lyssna på de långa, storslagna kompositionerna, som tog mer tid att sätta sig in i, men belönade lyssnaren mångfaldigt när man väl tog sig tid att verkligen lyssna. Minns att Rime Of The Ancient Mariner snabbt fångade mitt intresse - det var ju den längsta låt man någonsin stött på med sina nästan 14 minuter. Sådant betraktades som oändligt spännande av en begynnande hårdrockslyssnare och gitarrist i vardande.

Så här ca 20 år senare är det bara att konstatera att Maiden känns lika spännande som någonsin, och med ett nytt skivsläpp runt hörnet (det första på fyra år!) är intresset på topp. Egentligen har inget annat band kommit nära att hota Maidens position som mina absoluta favoriter. 
Jag medger att jag periodvis lyssnar mer på andra artister än Maiden, men det är alltid Maiden man återkommer till, och jämför allt annat emot.  Sedan har Maiden en repetoar som helt enkelt inte går att tröttna på. Med 15 studioalbum och diverse liveplattor i bagaget, besitter Maiden en spännvid och mångfald som få andra band kan göra anspråk på. Deras fantastiska egenskap att variera sig i stilar och framförande samtidigt som de behåller sitt klassiska sound, gör att de samlar fler och fler fans samtidigt som de behåller sina gamla. Att gå på Maidenkonsert är en härlig upplevelse, där man får dela sin passion för Maidens musik med flera generationer fans. Till saken hör förstås att de är ett oerhört bra liveband. För den oinvigde kan jag rekommendera någon av live-DVD:na Rock In Rio eller Live After Death, som fångar bandet live i all deras briljans.

Jag kommer återkomma mycket till Maiden framöver, men ligger lågt för tillfället tills dess att nya albumet The Final Frontier närmar sig release, varpå ni kan räkna med en stor recension av det albumet.

Tills dess kan ni ju hålla till godo med utmärkta El Dorado, som släppts ut som en gratis MP3 som smakprov från den kommande plattan: http://www.youtube.com/watch?v=0lwrg2u_gCM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0